Tuesday, July 5, 2011

watak itu nyata.

bila diri dalam suasana suram pasti akan teringat.
gelak tawa si mok didampingi dengan gurau senda si badut
apa lagi lah yang tidak mengena serta merta.

eh eh watak itu.
jalan jalan cepat tinggal belakang si mok.
lupa agaknya. si badut toleh serta menarik dan mengengam kuat tangan itu

'lekas, nanti kita terlambat'
'apa yang kau kejar? kita mahu kemana?'
'aku hanya tidak biasa berjalan pelahan'

eh eh watak itu.
dengar lagu rancak itu?
apa lagi sakan oi !si badut menghayun tangan sambil kaki diikuti
sakan juga si mok gelak melihatnya. terpendam rasa ceria
seakan si mok mahukannya lagi.
sila sila lah lakunya. si mok tidak mahu lupa watak itu.

eh eh watak itu.
'rilex-rilex. kau nih kenapa? jangan kelam kabut'
'ala aku ta tahu laa'
'sudah-sudah, kau buat je apa aku suruh'
'ta mahu ta mahu'
'itu la kau. aku cakap pon ta guna'

eh eh watak itu.
ribut-ribut serabut serabut
si badut mahu menemui jalan ke ilahi.
si badut lebih selesa.
serabut serabut. pergi jauh jauh.
beri sedikit ruang !

tapi.
bila aku fikir balik sebenarnya aku sayang.
aku cinta malah rindu rutin itu.
kerana itu rutin watak kau.
diri kau.
diri kau itu yang aku terima nyatanya.
mulut saja bising-bising
tapi aku tetap rasa kau.

:malam itu juga aku mohan moga fikiran aku tidak terhembus dari ingatan masa lalu supaya aku masih boleh melihat indah indah watak itu.

No comments:

Post a Comment